Společnost ABB je snaží být jednou z předních firem, která dokáže vyvíjet a hlavně i prakticky dodávat moderní systémy řízení pro nové energetické zdroje a jejich vzájemnou spolupráci. Jednou z velmi intenzivně akcentovaných oblastí je řízení vodíkových systémů výroby a následně i jejich zpětného využití jako zdroje energie.
Společnost ABB aktuálně pracuje na dodání inovativního komplexního systému distribuce energie pro dvě nově postavené příbřežní kontejnerové lodě globální logistické společnosti Samskip Group, které budou poháněny vodíkovými palivovými články. Budou tak jedny z prvních reálných a standardně běžně používaných plavidel na světě, která jako palivo budou využívat vodík. Obě plavidla, které postavila společnost Cochin Shipyard Ltd a které budou operovat mezi Oslo Fjordem a Rotterdamem na vzdálenostech přibližně 700 námořních mil, mají být dodána ve 3. a 4. čtvrtletí roku 2025. Tyto lodě mají být milníkem pro námořní průmysl a jeho budoucnost pro více efektivní využívání energie.
Proč vodíková plavidla?
Projekt je v souladu s revidovanou strategií snižování skleníkových plynů (GHG) Mezinárodní námořní organizace, která vyzývá k dosažení nulových čistých emisí skleníkových plynů z mezinárodní lodní dopravy do roku 2050 se závazkem zvýšit do roku 2030 využívání nízkouhlíkových paliv.
Logistická skupina Samskip Group, jejímž cílem je dosáhnout do roku 2040 čisté nuly, předpokládá, že každé plavidlo se bude schopno vyhnout přibližně 25 000 tunám emisí CO2 ročně, pokud bude poháněno palivovými články s využitím tzv. zelené energie vygenerované na pobřeží přístavu, do kterého loď připluje. Technologie vodíkových palivových článků je v současnosti považována za jedno z nejslibnějších řešení na podporu programu dekarbonizace lodního průmyslu s potenciálem výrazně snížit emise skleníkových plynů a zvýšit energetickou účinnost.
Vodíkový pohon s řízením od ABB
Plavidla skupiny Samskip o délce 135 m budou poháněna vodíkovým palivovým článkem o výkonu 3,2 MW, přičemž pro zálohování budou instalovány dieselové generátory. Palivové články přeměňují chemickou energii z vodíku na elektřinu prostřednictvím elektrochemické reakce a při využití obnovitelných zdrojů k výrobě vodíku má tak být celý energetický řetězec čistý. I když tyto lodě mají nastavovat nové standardy pro provoz šetrný k životnímu prostředí, současně se očekává, že z pohledu používání budou fungovat na stejné úrovni jako současná konvenční plavidla Samskip.
Integraci vodíkových palivových článků zahrnuje komplexní balíček ABB, který obsahuje i novou kompaktní verzi systému distribuce energie ABB Onboard DC Grid Marine & Ports™. Ta má na starosti optimální řízení využití energie na palubě. Plavidla budou rovněž vybavena řešením ABB pro řízení skladování energie se špičkovou automatizační technologií ABB Ability™ System 800xA, která zajišťuje bezproblémový provoz palubního zařízení. S využitím systémů vzdálené diagnostiky ABB Ability™ budou přepravní společnosti těžit z optimalizované bezpečnosti a výkonu prostřednictvím 24/7 vzdálené podpory.
Závěr
Spolupráce ABB s Samskip a Cochin Shipyard Limited na tomto projektu, který má umožnit se vyhnout emisím a snížit provozní náklady, patří mezi přední plány lodní dopravy na dekarbonizaci a stanovení nových standardů pro zelenou námořní dopravu. Projekt je navíc spolufinancován norským státním podnikem ENOVA, který působí pod norským ministerstvem pro klima a životní prostředí a podporuje posun směrem ke spotřebě a výrobě energie šetrnější k životnímu prostředí.
Odkazy:
- Webové stránky ABB o technologii lodí Samskip: https://new.abb.com/news/detail/107425/abb-to-power-samskips-new-hydrogen-fueled-container-vessels
- Webové stránky ABB o technologii ABB Onboard DC Grid: https://global.abb/group/en/technology/did-you-know/onboard-dc-grid