Společnost Haberkorn, jejíž velmi široký sortiment bude možné vidět i na strojírenském veletrhu MSV 2019 na brněnském výstavišti BVV, nabízí mimo široký a známý sortiment stavebnicového systému hliníkových profilů ITEM a různých strojních prvků a součástí i zajímavé portfolio několika typů dopravníků v mnoha variantách. Stavebnicový systém jejich konstrukce umožňuje doplnit dopravníky o různé typy podstav nebo je připravit pro zástavbu do větších celků, popř. výrobních a montážních linek. Dopravníky jsou vyvinuty naší společností s použitím vlastních komponentů a komponentů stavebnicového systému item.
Všechny typy dopravníků Haberkorn vyrábí na „na míru“, tzn. podle přání zákazníka, a tedy lze každé konkrétní provedení přesně optimalizovat na konkrétní specializovanou průmyslovou aplikaci. Například lze přepravovat produkty a materiály o teplotách +10 až +120 °C, provozovat dopravníky v provozních podmínkách teploty +10 až 60 °C a relativní vlhkosti do 60 %, přizpůsobit dopravníky pro různé požadavky změn směru, výšky i rychlosti toku dopravovaného materiálu, kumulace dopravovaného materiálu na dopravníku, provádění technologických operací přímo na dopravníku (ofukování, odmašťování, odkap oleje do vany pod dopravníkem) apod.
Typy vyráběných dopravníků Haberkorn
-
Pásové dopravníky
Pásové dopravníky jsou určeny především k přepravě kusových výrobků různých vlastností a jsou cenově nejvýhodnější variantou. Základem provedení Haberkorn je rám z hliníkových drážkovaných profilů item, hnací a hnaný buben, a transportní pás podepřený ocelovým nerezovým plechem. Díky modulárnímu systému nabízí Haberkorn širokou škálu možností provedení přímých pásových dopravníků.
Přímé pásové dopravníky jsou nabízeny dle výšky rámu v provedení 40 nebo 80 mm a dle typu připojení pohonu jako C s vloženým převodem, CD s přímým připojením pohonu, CTR s pohonem v bubnu a MINI 24V s miniaturním 24V pohonem ukrytým přímo v těle dopravníku. Široká nabídka pásů umožňují najít optimální řešení s ohledem na materiál a vlastnosti pásů (např. potravinářský, odolný olejům nebo adhezivní, barevné provedení černý, modrý, zelený nebo bílý).
Lomené pásové dopravníky jsou určeny převážně k přepravě kusových výrobků různých vlastností především tam, kde je potřeba výšková změna toku materiálu (např. při vynášení výrobků do zásobníku stroje). Lomené dopravníky mohou mít, za určitých podmínek, i připojení pohonu typu C s vloženým převodem nebo C TR s pohonem v bubnu.
Pásové dopravníkové zatáčky jsou určeny převážně k přepravě kusových výrobků různých vlastností především tam, kde je třeba zachovat polohu výrobku při změně směru toku a optimalizovat zástavbové prostory. Jsou používány zejména pro zástavbu do větších dopravních celků, popř. výrobních a montážních linek. Oproti zatáčkám s modulárním pásem nebo destičkovým řetězem nemají pásové zatáčky vstupní a výstupní část rovnou. Nová generace dopravníkových zatáček Haberkorn 60C má připojení pohonu přes vložený převod. Tím se vylepšili zástavbové rozměry a poskytují možnost měnit rychlost pásu změnu převodového poměru.
-
Řetězové dopravníky
Řetězové dopravníky přepravují výhradně kusové výrobky větších rozměrů a vyšší hmotnosti. Základ řetězových dopravníků Haberkorn tvoří rám z hliníkových drážkovaných profilů item, hnací a hnaná řetězová kola, držáky řetězových kol s dvouřadými kuličkovými naklápěcími ložisky pro seřizování a napnutí transportního řetězu. Řetězové dopravníky se vyznačují především vysokou výkonností a umožňují přepravovat velmi široké nebo velmi dlouhé materiály.
Použitím akumulačního řetězu se díky valivému tření snižuje potřebný výkon motoru. A to hlavně v případě akumulace výrobku, tedy situaci, kdy je potřeba výrobek z technologického důvodu zastavit a řetěz pod výrobkem je i nadále v pohybu. U dopravníku s akumulačním řetězem je vratná větev řetězu schována v dutině hliníkového profilu. Tím se snižuje zástavbová výška dopravníku a zvyšuje bezpečnost.
-
Řemenové dopravníky
Řemenové dopravníky jsou vhodné pro přepravu kusových výrobků větších rozměrů, kdy jeden z rozměrů je několikanásobně větší než ostatní (tyče, hranoly apod.). Hlavní části dopravníku je rám z hliníkových drážkovaných profilů item, hnací a hnané hliníkové řemenice a hliníkové držáky řemenic s naklápěcími dvouřadými kuličkovými ložisky.
Řemenové dopravníky nabízí vyšší únosnost než pásové dopravníky a možnost přepravovat velmi široké nebo dlouhé materiály. Transportní řemeny lze zvolit z materiálů PU nebo PU s textilní vrstvou pro snížení hluku a akumulaci materiálu. Plastové kluzné vedení s nízkou nebo zvýšenou vnější hranou pod horní větví řemene je výhodné pro její podepření po celé ploše a snížení tření. Dle charakteru dopravovaného materiálu je možná u řemenového dopravníku volba různého počtu větví.
Válečkové dopravníky jsou určeny výhradně k přepravě kusových výrobků vyšších hmotností (palety, přepravní boxy apod.). Jsou vhodné jak k samostatnému použití, tak pro zástavbu do větších dopravních celků, popř. výrobních a montážních linek. Vyznačují se lehkou a pevnou konstrukcí z eloxovaných hliníkových profilů a velkou variabilitou provedení.
Válečková konstrukce umožňuje provádění i speciálních technologických či výrobních operací přímo na dopravníku (např. ofukování, odmašťování, odkap oleje do vany pod dopravníkem atd.).
-
Modulární dopravníky
Modulární dopravníky jsou určeny převážně k přepravě kusových výrobků různých vlastností především tam, kde je třeba zvýšená odolnost pásu vůči vyšším teplotám nebo vůči mechanickému poškození. Jsou vhodné jak k samostatnému použití, tak pro zástavbu do větších dopravních celků, popř. výrobních a montážních linek. Konstrukce dopravníků umožňuje řešit několik tvarových úseků linky (zatáčky, lomené úseky apod.) skrze jeden pohon. Vyznačují se lehkou a pevnou konstrukcí z eloxovaných hliníkových profilů, moderním designem a velkou variabilitou provedení.
U přímých modulárních dopravníků je možné použít různé typy pásů, včetně pásů s nulovou otevřeností (plný pás). Modulární pásy je možné doplnit o příčné nebo podélné hradítka, moduly se zvýšenou přilnavostí (Rubber Top), moduly se sklopnými zarážkami, všesměrovými kuličkami popř. válečky. Modulární dopravníky přímé mohou být dodány také s tzv. ostrou hranou s přechodovým poloměrem od 20 mm.
Dopravníkové zatáčky jsou určeny převážně k přepravě kusových výrobků různých vlastností především tam, kde je třeba zachovat polohu výrobku při změně směru toku a optimalizovat zástavbové prostory. Jsou používány zejména pro zástavbu do větších dopravních celků, popř. výrobních a montážních linek. Oproti zatáčkám s procesním pásem musí mít modulární dopravníkové zatáčky vstupní a výstupní rovnou část.
-
Destičkové dopravníky
Destičkové dopravníky jsou určeny převážně k přepravě kusových výrobků různých vlastností především tam, kde je třeba zvýšená odolnost pásu vůči vyšším teplotám nebo vůči mechanickému poškození a minimalizace zástavbového prostoru. Jsou vhodné jak k samostatnému použití, tak pro zástavbu do větších dopravních celků, popř. výrobních a montážních linek.
Konstrukce dopravníků umožňuje řešit několik tvarových úseků linky (zatáčky, lomené úseky apod.) skrze jeden pohon. Vyznačují se lehkou a pevnou konstrukcí z eloxovaných hliníkových profilů a velkou variabilitou provedení. Destičkový pás z materiálů pásů POM, PC nebo nerezová ocel lze v modulech volit s roztečí 1/2” až 3,15” se vzájemným spojením pomocí ocelových kolíků. Jako hnací a hnaná část se využívají plastová nebo ocelová ozubená kola a jejich hliníkové držáky se s naklápěcími kuličkovými ložisky slouží pro seřizování a dopnutí transportního pásu. Pohon jen tvořený kompaktní jednotkou, skládající se z třífázového asynchronního elektromotoru a šnekové převodovky. U větších zatížení použití kuželočelní převodovky.
-
Paletkové dopravníky
Paletkové dopravníky představují efektivní uzavřený systém dopravy kusových výrobků na technologických paletkách a jsou ideální pro realizace výrobních a montážních linek obsahujících automaticky nebo manuálně prováděné operace na konkrétních místech dané linky.
Dopravník je tvořený rámem z hliníkových drážkovaných profilů item a paletkami "Workpiece carriers", které umožňují pohyb konstantní rychlostí a uchycení výrobku během procesu. Maximální zatížení jedné paletky je až 50 kg. Dopravní jednotky "Conveying units" sloužící pro dopravu a akumulaci paletek pomocí plochého nebo ozubené řemene (závisí na typu aplikace). Vratné jednotky "Returns 180°" slouží pro vracení paletek z dopravní na vratnou paralelní dopravní jednotku se změnou směru o 180° (zachování pozice paletky vzhledem ke směru dopravy), přejezdy Cams zajišťující změnu pohybu paletky v kolmém směru, krátké přejezdy "Short cams" slouží pro přejezd paletek mezi paralelními dopravními jednotkami a třídění "Derivations" umožňující průjezd paletek v přímém směru nebo změnu pohybu palety v kolmém směru. Pohon je tvořený kompaktní jednotkou skládající se z třífázového asynchronního elektromotoru a šnekové převodovky, poloha pohonu je horizontální nebo vertikální směrem dolů.
Paletkové dopravníky nabízí vysokou a opakovanou přesnost chodu a také zde existuje nízký počet rychle opotřebovatelných částí.
Závěr
Bez dopravních cest si lze automatizovanou průmyslovou jen těžko představit. I když již v současnosti nastupuje trend přepravnich robotůa robotických vozítek, které mají výhodu zejména ve široké variabilitě a možnosti průběžně měnit trasu přesunu předmětů, dopravníky zůstanou klíčovou komponentou všude tam, kde je potřeba vysoká kontinuální přepravní kapacita.
Odkazy:
- Webové stránky Haberkorn - sekce dopravníků: https://www.haberkorn.cz/dopravniky/
Novinky firmy Haberkorn můžete vidět také na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně od 7. do 11.10.2019.
Mezinárodní strojírenský veletrh je nejvýznamnější průmyslový veletrh ve střední Evropě, s každoroční účastí více než 1 600 vystavovatelů a 80 000 návštěvníků. Ze zahraničí přijíždí přes 50% vystavovatelů a 10% návštěvníků. Hlavním tématem MSV je Průmysl 4.0 a digitální továrna, tedy digitalizace výroby, jeden z hlavních směrů inovačního procesu. V roce 2019 se MSV zaměří také na investiční příležitosti, tedy Start up projekty, nové nápady, inovaci jako příležitost k investicím.
https://www.bvv.cz/msv/msv-2019