Jste zde

Drony na skladě a nikoliv na ulici

Firma Magna Steyr investuje do technologie, robotů, ale i další techniky jako jsou například drony, které svými sensory na palubě evidují a porovnávají stav skladů.  Co dělají výrobci automobilů s drony? Inventurní procesy nebo rešerše skladů  ad-hoc včetně porovnávání se systémem ERP.

Příklad firmy Magna Steyr není ojedinělý: „Ano, drony pro provádění inventury, na tom pracují i naši zákazníci,“ prohlásil na konferenci veletrhu CeMAT Logistics IT Michael Baranowski ze společnosti TEAM z Paderbornu. Zákazník identifikuje plné palety pomocí kamery a data jsou předávána do   WMS ProStore. „To je první cesta, ale do budoucna musíme na leccos brát zřetel, například co když najednou ve skladě letí pět nebo šest dronů  a  přitom se tam pohybují zaměstnanci, “ říká M. Baranowski.  Prof. dr. Ulrich Müller-Steinfahrt z Vysoké školy ve Würzburgu-Schweinfurtu doplňuje: „Drony nebudou v blízké a střednědobé budoucnosti využívány pro doručování balíků, ale ve skladech vidím pro jejich využití mnoho možností. “ 

Intralogistika prožívá boom. Uplatňují se v ní nové technologie také ze světa spotřeby, jako Alexa, ve skladech se využívá stále více kolaborativních robotů například firem Kuka, ABB, Fanuc nebo Universal Robots.   „Právě v logistické branži mnoho lidí zakládá startupy,“ říká prof. dr. Müller-Steinfahrt. Branže poskytuje možnosti růstu především firmám, které se zabývají vývojem softwaru.  Tyto firmy i další zavedené firmy využívají pro svá agilní řešení programování scrum.  Firma Viastore například implementovala svou WMS agilně v sedmi sídlech zákazníka Igefa. To znamená, že se úkoly zpracovávají v týmech v jednotlivých krocích, neboli sprints, protože mnohé vývojové projekty jsou příliš komplexní, aby mohly být začleněny do jednoho rozsáhlého plánu.     Dlouhodobý plán (Produkt Backlog) se stále zlepšuje a zdokonaluje. Detailní plán (Sprint Backlog) se vytváří vždy jen pro další cyklus (Sprint). Tím se plánování projektu soustředí na to podstatné.

Soustředí se nebo také redukuje na to podstatné, což je přáním všech logistiků.  Wolfgang Albrecht ze společnosti Vanderlande jde dokonce o krok dál: Jeho vizí zítřka je sklad připravený k přemístění.  Cíl: Řešení automatizace, která lze flexibilně začlenit do logistických procesů pomocí Plug and Play bez pevného šroubového spojení.  To potvrzuje Wolfgang Zitz z firmy Magna Steyr a potěší určitě i Controlling z firmy Magna Steyr, protože firma Vanderlande také počítá do budoucna s pronájmem dopravní techniky - první projekt už běží při odbavování zavazadel na letišti, kde zákazník podle potřeby objednává další techniku nebo ji redukuje. '
A pracovníci v logistice? V tom byli všichni diskutující zajedno: Lidé v logistice zůstanou, ale budou mít jiné nové úkoly.  A pohled do Rakouska tuto tézi potvrzuje:   Firma Magna Steyr koupila 1 000 robotů a současně zaměstnala 2 000 pracovníků.

Roboty, drony a jazykoví asistenti jako je Alexa firmy   Amazon změní logistické a výrobní procesy.  Do systémů skladového hospodářství jsou implementovány metody   Scrum a webová rozhraní budou brzy standardem. Konference  Logistics IT na veletrhu CeMAT nahlédne do blízké budoucnosti.

CeMAT 2018 (23. - 27. dubna) - Čtenáři automatizace HW.cz na CeMAT se vstupenkou zdarma!

Je třeba dodat, že využití dronů pro inventarizaci či sledování pohybu zboží je již v komerčním provozu (např. jihoafrický Dronescan) , jen Evropa stále řeší jak tento byznys regulovat.

Hodnocení článku: 



Informace obsažené v článcích jsou platné k datu vydání uvedeném v hlavičce článku a jejich platnost může být časově závislá

Komentáře a diskuse vyjadřují názory autorů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost.