Jste zde

TEST - Bezpečnostní relé REER ADSRE4C

Pokud potřebujete jen dopravník opatřit nouzovým E-STOP tlačítkem či zařízení jen dveřním kontaktem při správném splnění bezpečnostních norem, tak stačí pro vyhodnocení použít jen jednoduché základní bezpečnostní relé. Tím je například i REER ADSRE4C.

U malých strojů, běžných dopravníků či jiných podobných zařízení často postačí z hlediska zajištění bezpečnosti stroje pro obsluhu dle norem  IEC EN 61496 nebo EN ISO 13849-1 využít jen jednoduchá základní bezpečnostní relé, která se obvykle pohybují v cenách mezi jedním a dvěma tisíci Kč. To znamená například v situacích, kdy je potřeba "obsloužit" jen jedno dvoukanálové nouzové E-STOP tlačítko či bezpečnostní dveřní kontakt, jejichž aktivace má vždy zajistit okamžité zastavení nebezpečných mechanicky se pohybujících částí stroje.

Takovým typickým základním bezpečnostním relé je například i typ ADSRE4C od italské společnosti REER S.p.A. Jeho nasazením lze při správném použití a při jištění spolehlivého vypnutí pohonu dosáhnout i maximální úrovně zabezpečení PL e / Cat. 4 (dle normy EN ISO 13849-1, kterou toto bezpečnostní relé podporuje.

Popis konstrukce & použití

"Pěkně vypadající konstrukce a pouzdro" napadne asi mnoho lidí, pokud poprvé uvidí černo-žluté bezpečnostní relé REER ADSRE4C. I když to u průmyslových komponent obvykle není rozhodující vlastnost, esteticky a na pěkný design vnímavého uživatele jistě potěší, když se mu dostane do ruky pěkně zpracovaný modul či jednotka. Výrazně sytě žlutá a na obou krajích zešikmená celá horní / čelní plastová část výrazně kontrastuje s plastovým a také tvarovaným černým soklem s upevněním na DIN lištu pomocí kovového, odpružného a odolného elementu.  Prostě zde platí, že fyzicky působí celé provedení pouzdra velmi pevně a odolně a i dokonce lépe než na propagačních fotkách, což není moc obvyklé. Také na boční etiketě se miniaturními písmeny skrývá označení "Made in Germany", což u zařízení italského výrobce o to více překvapí.

Pro připojení všech vodičů slouží po obou uzkých stranách dvě nad sebou umístěné řady po 4 šroubovacích svorkách dimenzované na vodiče o průřezu max. 2,5 mm2 (ale prakticky je lépe pracovat max. do 1,5 mm2). Jednotlivé řady svorkovnic nelze vyjmout, ale to by mohla být tak jediná možná vítka na adresu mechanického provedení relé. Ostatním výrobcům by mohlo v tomto směru jít příkladem. Pro pořádek je nutné zmínit ještě 3 indikační LED, první PWR spíše bleděmodré barvy indikující přítomnost napájení 24VDC na svorkách A1 a A2, které bohužel jsou trošku nelogicky umístěny přesně na proti sobě úhlopříčně na obou koncích horních řad svorek, což možná může trošku působit chaoticky a lepší by bylo bylo jejich umístění vedle sebe. Ale zase jde jen o drobnost... Další dvě LED označené CH2 a CH1 jsou zelené a indikují sepnuté kontakty bezpečnostního zařízení připojené na svorky S12 (kanál CH1) a S22 (kanál CH2) napájené ze svorek S11 a S21. Jde tedy o na zkrat monitorované paralelní bezpečnostní kanály pro monitorování stavu a správné funkce zařízení typu nouzové E-STOP tlačítka či dveřní magnetické či mechanické kontakty, které jsou v klidovém stavu sepnuté a při narušení nebezpečného prostoru či aktivaci tlačítka dojde k jejich rozpojení  (tedy typ kontaktů NC).

Ze vstupních svorek pak již zbývá jen manuální restart  (resetovací/kvitovací vstup) pro opětovné spuštění po vypnutí. Vstup je určen pro připojení tlačítka typu NO (v klidovém stavu rozepnutý) a případné zpětnovazební NC kontakty monitorování výstupů (monitorovaný restart). Jeho stisk provede opětovné sepnutí výstupních beznapěťových reléových kontaktů, pokud jsou oba kanály CH1 a CH2 v bezpečném aktivním stavu (tedy výstup S11 v kontaktu se vstupem S12 a výstup S21 se vstupem S22).

Velká výhoda bezpečnostního relé REER ADSRE4C je ve velkém počtu bezpečnostních reléových výstupů tvořených celkem nezávislými 3 spínacími páry a 1 rozpínacím párem, přičemž každý spínací pár se skládá ze sériového zapojení kontaktů kanálu CH1 a CH2 a rozpínací kontakty paralelním zapojení kontaktu řízený kanálem CH1 a kontaktu kanálem CH2. Výhoda tohoto pasivního nasazení mnoha výstupů je možnost současně spínat pohon, indikaci, dávat signál do nebezpečnostní řídicí jednotky apod. pouze jedním bezpečnostním relé bez nutností použití dalších pomocných relátek apod.  Obvyklé přitom jsou spíše jen dva páry spínacích výstupů.

Přehled základních parametrů (dle údajů výrobce):

 

Model ADSRE4 ADSRE4C
Bezpečnostní kategorie PL e – Cat. 4 (dle (ISO 13849-1)
MTTFd (ISO 13849-1) v počtů roků 71
Bezpečnostní výstupy 3 NO + 1 NC – 5 A 240 Vac
Min. spínaný proud pro 24 Vdc (mA) 6
Časová odezva (ms) <= 30 <= 50
Možnosti Startu/Restartu Automatický/Manuální Manuální
Monitorovaný restart ne ano
Signalizace LED indikátory pro stav kanálů a napájení: power, kanál 1 and kanál 2
Napájení (Vdc) 24 (± 10%)
Elektrické připojení šroubovací svorky
Provozní teplota (°C) -25 ... +55
Stupeň krytí (pouzdro) IP40
Stupeň krytí (svorkovnice) IP2X
Montáž na DIN lišty dle normy EN 50022-35
Rozměry (mm) 99 x 22,5 x 114

 

Závěr

Relé lze velmi snadno nainstalovat, zapojit i používat. Jeho konstrukce odpovídá cílovému použití, tedy zajištění bezpečnostního monitorování a vyhodnocení jednoho bezpečnostního snímače či tlačítka a to je vše. Nic víc a nic méně. Hodí se tedy sice pouze pro ty nejjednodušší aplikace typu jeden dopravník či jeden kryt malého stroje, kdy nepotřebujeme více bezpečnostních vstupů, ale pro ně je zcela ideální jak svým provedením, tak i cenou do 2000,- Kč bez DPH (u společnosti REM-Technik s.r.o.).

Odkazy:

Hodnocení článku: