Jste zde

Speciální snímače pro válečkové dopravníky s větší odolností proti poškození

Potřebujete spolehlivě detekovat produkty na válečkových dopravnících a zároveň se vyhnout možné změně natočení nebo mechanickému poškození snímače? Zde je možné sáhnout po speciálním provedení optických snímačů pro tuto aplikaci. Konkrétně jsem měl možnost se v náročném těžkém průmyslovém provozu setkat se snímači Wenglor OPT89.

V průmyslu se válečkové dopravníky využívají hned jako druhá nejčastější varianta automatické přepravy předmětů mezi stroji a místy ve výrobě. Detekce pozice a přítomnosti po nich pohybujících se předmětů pro potřeby správného řízení pohonů jednotlivých dopravníků a vyhnutí se kolize produktů pak obvykle musí být vhodně realizovaná snímači.

Ty samozřejmě mohou být klasicky umístěny z vnější strany na bocích dopravníků a snímat objekty z boku, podobně jako u pásových dopravníků. Jen výjimečně se využívá snímání ze shora. Ale boční umístění snímačů, ať již jde o optické reflexní či difuzní nebo ultrazvukové, je vždy rizikové z pohledu možného poškození či alespoň vychýlení ze své pracovní pozice nepozornou obsluhou linky. Zvláště v některých provozech, kde se přepravují dost těžké produkty o hmotnostech 15 kg a vyšších, pak v případě potřeby manuálního odstranění produktu u linky reálně hrozí zavaděním tělem operátora nebo samotným produktem o snímač na dopravníku a jeho vychýlení či poškození. V prvním případě se sice může zdát, že jde jen o maličkost, ale takto vychýlené čidlo může detekovat falešně nebo vůbec, čímž může způsobit i havárii linky. Obvykle si totiž toho nikdo nevšimne, že se některý ze snímačů pohnul a nebo poškodil a pak se často složitě hledá místo závady linky.

Příklady použití a umístění speciálního optického snímače Wenglor OPT89.

V případě válečkových dopravníků je možné tento případ zcela eliminovat použitím pro tento účel speciálně vyvinutých optických snímačů, které lze umístit do mezery mezi jednotlivé válečky pod jejich přepravní úroveň, čímž vůbec mechanicky nevadí přepravě produktů a zároveň jsou spolehlivě schovány uvnitř konstrukce dopravníku a tím i ideálně chráněny před poškozením. Takové snímače například najdete v nabídce německé společnosti Wenglor sensoric GmbH v řadě OPT. Konkrétně jsem měl možnost v praxi a v těžké průmyslové akci fyzicky vidět pracovat typ OPT89.

Snímače Wenglor OPT89

Wenglor OPT98 je speciální kompaktní provedení difuzního optického snímače, tedy snímače bez odrazky, který se připevňuje mezi dopravní válečky. Díky speciální optice vysílače světelného paprsku, který je umístěn odděleně od přijímače v úzkém prostoru těsně pod horní hranou pouzdra, nevysílá světlo přímo před čelo snímače, ale mírně vzhůru pod úhlem 8,5°. Světlo odražené od předmětu v cestě paprsku je pak zachycováno na přijímači, který je tvořený mimo jiné jasně v pouzdru patrnou velkou kulovou čočkou umístěnou níže pod vysílačem v rozšířené části pouzdra.

Takto realizovaný způsob vysílání a příjem světla umožňuje snímač připevnit několik milimetrů pod úroveň horní "hrany" přepravních válečků do samotné vnitřní konstrukce dopravníku (za boční nosnou konstrukci) a nijak přepravě produktů nebrání. Zároveň jsou tak výtečně chráněny před jakýmkoliv mechanickým poškozením. Navíc funkce kontroly zašpinění čočky vysílače / přijímače, umožňuje automaticky upravovat citlivost a současně včas dopředu indikovat postupující znečištění ještě dříve, než dojde k úplnému vyřazení funkce detekce. Ani při maximálním zašpinění čočky snímače nebude trvale v klidovém stavu bez detekce, aby falešným hlášením / detekcí nebylo spuštěno nějaké zařízení a nemohlo dojít k havárii linky či hůře ke zranění obsluhy. Pouzdro je pak plastové s krytím IP65 a výrazné žluté zbarvení pak zase napomáhá k snadnému rychlému nalezení umístění snímače při kontrole a údržbě.

Snímače Wenglor OPT89 se montují na vnitřní stranu bočnic konstrukce dopravníku a šikmě vysílaným paprskem světla snímají prostor nad válečkem, i když je snímač fyzicky umístěn pod ním.

Snímací dosah 550 mm pak dostačuje na většinu dopravních systémů, vezmeme-li v potaz, že detekované předměty jsou obvykle přepravovány uprostřed dopravníku, takže je lze bez problému využít i na dopravníky šířky do 1 m. Nastavovacím potenciometrem se pak nastavuje požadovaný dosah v cca následujícím rozmezí:

  • Potenciometr v pozici min = dosah 220 až 270 mm

  • Potenciometr v pozici střední = dosah cca 320 až 400 mm

  • Potenciometr v pozici max = dosah cca 550 až 630 mm

Výstup v provedení konektoru M12 je v jednoduchém klasickém provedení s jedním tranzistorovým spínaným výstupem PNP NC s časovou odezvou na zaclonění do 5 ms a maximální spínací frekvencí 100 Hz. Současně jej lze zatížit el. proudem až 200 mA a proti přetížení a zkratu je přítomna ochrana, takže se nemusíte bát poškození při chybě zapojení. Současně jsou do snímače implementovány ochrany proti přepólování napájení, které může být v rozsahu 18 až 30 VDC.

Základní princip detekce je stejný jako u jiných podobných snímačů.

Základní parametry Wenglor OPT89:

  • Snímací rozsah: 550 mm
  • Spínací hystereze: cca 15%
  • Zdroje světla: infračervená LED (vln. délka 880 nm).
  • Životnost: min. 100 tis. hodin
  • Spínaný PNP NC výstup, max. zatížení 200 mA, ochrana proti zkratu
  • Rychlost odezvy: do 5 ms
  • Max. spínací frekvence: 100 Hz
  • Připojovací konektor M12x1
  • Napájení 18 až 30 VDC
  • Spotřeba: do 30 mA (při 24 VDC)
  • Ochrany: proti zkratu, proti přetížení, proti zkratu
  • Provozní teplota: -25 až 60°C
  • Pouzdro: plastové, krytí IP65

Rozměry pouzdra snímače Wenglor OPT89 a umístění vysílače (označeno číslem 1)ú a přijímače (označeno číslem 2).

Odkazy:

PřílohaVelikost
PDF icon data_sheet_opt89.pdf489.85 KB
Hodnocení článku: